Eigenschappen van bewerkingen

Eigenschappenkwartet

OnderwerpCommutativiteit, associativiteit, distributiviteit, neutraal element, symmetrisch element en opslorpend element
Tijd± 10’ 
GroepsgrootteOnbeperkt
GroeperingsvormGroepjes
VoorbereidingswerkWeinig
ICT-gebruikGeen
BewegingWel
BenodigdhedenKwartetkaartjes

Opdracht voor de leerkracht

  • De kwartetkaartjes (zie bijlage) afdrukken en uitknippen.

Werkwijze

Stap 1
Verdeel de klas in 4 groepjes/teams. Team blauw, team groen, team rood en team geel. Elke groep gaat in een hoek van de klas staan en krijgt de kaartjes van één kleur.

Stap 2
Na het startsignaal mag er telkens één lid van het team naar een andere hoek van de klas lopen om daar een kaartje te nemen. Als dit lid terug is mag een volgend persoon vertrekken.

Doel
Een kwartet vormen. Een kwartet bestaat uit een rood, geel, blauw en groen kaartje. Ze moeten dus het rode, gele, groene en blauwe kaartje dat dezelfde eigenschap beschrijft met elkaar koppelen.

  • Blauw = eigenschap in woorden
  • Geel = eigenschap in symbolen
  • Rood = voorbeeld van de eigenschap
  • Groen = beschrijving van de eigenschap

De leerlingen moeten dus binnenin hun team goed afspreken welk kaartje ze graag willen stelen bij het andere team.

Stap 3
Als een team denkt een kwartet gevormd te hebben, dan gaan ze met de volledige groep op de grond zitten. De leerkracht kan komen controleren of het kwartet correct is.

Stap 4
Het spel is afgelopen nadat alle 6 de kwartetten gevormd zijn of totdat de leerkracht een stopsignaal geeft.

Eindterm
ET6.2 De leerlingen gebruiken de eigenschappen, teken- en rekenregels van de bewerkingen om bewerkingen met natuurlijke, gehele en rationale getallen uit te voeren.

Bijlage

Bronnen

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag